شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران
گزارش اقدام
طرح ملی بیمه 10 میلیون موتورسوار
حوادث رانندگی در ایران با تلفات بالایی همراه است؛ 17 هزار کشته و 350 هزار نفر مصدوم، آمار سالانه‌ای است که خروجی عظیم و فاجعه‌بار این حوادث به حساب می‌آید. اما این فقط صورت مسئله است. برای شاهدان یک تصادف، با رسیدن ماموران راهنمایی و رانندگی و بازگشتن نظم به منطقه حادثه، همه چیز به پایان می‌رسد. پایانی که شروعی بر دوندگی‌های طرفین حادثه برای پوشش بخشی از خسارت خود است. در این میان اما آماری فاجعه‌بار نشان می‌دهد چرا بیشتر حوادث رانندگی در ایران به خشونت و زد و خورد نیز ختم می‌شوند.

10 میلیون موتور سوار در ایران وجود دارند که از این آمار فقط 5 درصد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. این آمار به این معناست که در هر تصادف موتورسیکلت با عابران، با احتمال بالای 90 درصد طرفین به ویژه عابر، دشواری‌های فراوانی را برای رسیدن به خسارت خود طی می‌کنند. صندوق تامین خسارت‌های بدنی؛ با هدف نظم بخشیدن به این چالش که برای سال‌های سال تبدیل به روال همیشگی شده بود، با همکاری نهادهای مهمی همچون وزارت اقتصاد و بیمه‌مرکزی، یک طرح ملی را از  سال 1393 طراحی کرد که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است.

صندوق تامین خسارت‌های بدنی که ریاست مجمع آن در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی است، در حالی طبق قانون عهده‌دار مسئولیت‌ها و اهداف مختلفی بود که طی سال‌های مختلف به واسطه عواملی همچون نبود اراده و پشتیبانی لازم از سوی وزارت اقتصاد، نمی‌توانست این اهداف را محقق کند. در این باره  با وجود گذشت 9 سال از تصویب اصلاحیه قانون خرید بیمه‌نامه برای دارندگان وسایط نقلیه، آمار 95 درصدی موتورسواران فاقد بیمه‌نامه نشان از عدول نظام سیاستگذاری بیمه­ای از وظایف اصلی خود داشت.

مشوق­های مالی برای گسترش چتر بیمه

صندوق تامین خسارت‌های بدنی با آسیب‌شناسی چرایی عدم اقدام موتورسواران به تهیه بیمه‌نامه، چند امتیاز مناسب را در قالب طرحی ملی برای ترغیب آن ها به این کار در نظر گرفت. به این ترتیب، 3 راهکار تشویقی شامل بخشودگی 100 درصدی جریمه موتورسواران فاقد بیمه‌نامه که هزینه را از 440 هزار تومان به 220 هزار تومان کاهش می‌دهد، ارائه تخفیف در نرخ بیمه‌نامه با جلب رضایت شرکت‌های بیمه‌گر و در نهایت قسط‌بندی این هزینه به صورت اقساط با رقم پایین، از یک سو و راهکار نظارتی «جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه» با همکاری راهنمایی و رانندگی، برای بهبود این معضل در نظر گرفته شد.
 
بسیاری از راکبان موتورسیکلت از قشر ضعیف جامعه هستند و به علت حق بیمه نسبتا بالای موتورسیکلت از بیمه این وسیله نقیله صرف نظر می­کنند که این اتفاق زیان­های جبران ناپذیری به جامعه تحمیل می‌کند، لذا اقدام جدید صندوق تامین خسارت بدنی در جهت کاهش آسیب های اقتصادی و اجتماعی وتلاش برای حل مشکل توان مالی  موتورسیکلت ها برای استفاده از مواهب خدمات بیمه ای است .

از آن‌جایی که طبق بررسی‌ها، اغلب صاحبان موتورسیکلت‌ها را اقشار فرودست جامعه تشکیل می‌دهند و موتورسیکلت، وسیله‌ی امرار معاش آن‌هاست، برآورد می‌شود بخشودگی جریمه‌ که در واقع گذشت از 220 هزار تومان به ازای هر موتورسوار است، در کنار تقسیط هزینه 220 هزار تومانی، بتواند با همکاری مناسب صدا و سیما برای تبلیغات گسترده این طرح، بخش عظیمی از این افراد را  به سوی این طرح جذب کند.

طرح ملی تحت پوشش قرار دادن بیمه شخص ثالث موتور سواران می‌تواند با اقدام نظارتی راهنمایی و رانندگی در جهت اجرای طرح ،تضمین بیشتری برای اجرایی شدن را با خود همراه داشته باشد.

اما این طرح  از جنبه‌ای دیگر نیز با اهمیت به حساب می‌آید. در تشریح این جنبه، توجه به فاجعه پلاسکو و این مسئله که شمار زیادی از واحدها فاقد بیمه‌نامه بوده‌اند، مشتی نمونه خروار از جا نیافتادن فرهنگ بیمه در ایران است. فرهنگی که طرح ملی ویژه موتورسواران با امتیازات ویژه می‌تواند گامی موثر در جهت توسعه آن میان اقشار مختلف جامعه بوده و دریافت بیمه نامه را از یک اقدام «لوکس» که بسیاری هنوز اهمیت آن را درک نکرده‌اند، به یک الزام تبدیل کند. این مسئله در نهایت، صنعت بیمه ایران را نیز تقویت خواهد کرد که برای کشوری مانند ایران با نیاز بالا به شرکت‌های بیمه‌گر قوی، اتفاقی حیاتی است.

در نهایت اما، مهم‌ترین و کوتاه‌مدت‌ترین هدف طرح ملی تحت پوشش قرار دادن موتورسواران به بیمه‌نامه شخص ثالث که الزامی قانونی نیز هست، تزریق آرامش و اطمینان خاطر به دارندگان این وسایط نقلیه و همچنین خانواده‌های آن‌هاست. اتفاقی که شاید در انتها بتواند عواقب مالی و اجتماعی آمار کشته‌شده‌های حوادث رانندگی در ایران که 30 درصد آن مربوط به موتورسیکلت‌ها است را نیز کاهش دهد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
کلیه حقوق این پورتال متعلق به شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران می باشد.